مهمترین دلایل تار شدن تصویر دوربین مدار بسته به همراه راهکار برطرف کردن آن

دوشنبه 19 ارديبهشت 1401
12:08
بابک

دوربین مدار بسته در تمام نقاط شهری و اماکن عمومی و خصوصی نصب می شود تا ما بتوانیم نظارت دقیق تری بر یک مکان داشته باشیم و از این طریق مدیریت بهتری برای تجارت و زندگی خود اعمال کنیم. اما گاهی تصاویر دوربین های مدار بسته به دلایل مختلف با اختلال روبرو می شوند و برای مثال ممکن است تار شدن تصاویر دوربین های مدار بسته ما را دچار مشکل کنند. در این مطلب به علل مختلف تار شدن دوربین های مداربسته پرداخته ایم و سعی کرده ایم راهکارهایی عملی برای رفع چنین مشکلاتی به شما ارائه دهیم.

1- فوکوس (Focus) نامناسب لنز دوربین

فوکوس و تنظیم نامناسب لنز از مهم ترین دلایل تار شدن تصویر دوربین مداربسته به شمار می رود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که در کیفیت کار و افزایش وضوح و رزولوشن تصاویر دوربین مداربسته، فوکوس از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بر این اساس، عدم تمرکز سنسور تصویر برداری و لنز دوربین در یک نقطه مشخص از نور، موجب ایجاد و تشکیل تصاویر تیره و تار می شود.

به طور کلی، دوربین های مداربسته متناسب با نوع و مدل، دارای لنزهای مختلفی هستند. برای ایجاد یک تصویر باکیفیت و دارای وضوح بالا، پرتوهای نور ضمن وارد شدن به لنز، به سمت سنسور دوربین هدایت شده و سپس در یک نقطه مشخص همگرا می شوند. در صورت مختل شدن این فرآیند، تصاویر دوربین مداربسته به صورت تار به نمایش در می آیند.

برای حل این مشکل می بایست لنز دوربین مداربسته به درستی تنظیم شود. لنزهای درنظر گرفته شده برای این دستگاه ها غالبا به صورت Varifocal یا fixed می باشند. برای تنظیم کیفیت تصویر دوربین دارای لنز varifocal، چرخاندن پیچ لنز کفایت می کند. لنزهای از نوع varifocal از قابلیت بزرگ نمایی برخوردار می باشند. براین اساس تغییر فاصله کانونی از طریق zoom out یا zoom in صورت می گیرد.

لنزهای از نوع ثابت یا fixed، غالبا نیازی به تنظیمات فوکوس ندارند. چراکه اعمال تنظیمات فاصله لنز تا سنسور تصویر برداری، به وسیله کارخانه تولیدکننده انجام شده است. با این حال، در مواقع نیاز به تنظیم فاصله سنسور و لنز، می بایست لنز ثابت را در جهت عقربه های ساعت چرخاند تا تصاویر با کیفیت مناسب ایجاد شوند.

2- تنظیمات نادرست عمق میدان

در مواقعی علت تار شدن تصویر دوربین مدار بسته نشات گرفته از اعمال تنظیمات اشتباه و نادرست عمق میدان می باشد. در چنین شرایطی، تصویر دریافت شده از دستگاه علاوه بر تار بودن، از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. با تنظیم و کنترل دهانه لنز یا Aperture، می توان نسبت به تنظیمات عمق میدان اقدام نمود. بنابراین، با تنظیم دهانه لنز قابلیت دست یابی به فوکوس زیاد یا کم و ایجاد تصاویر باکیفیت و دارای رزولوشن بالا، برای کاربر امکان پذیر می گردد.

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که با توجه به قرار گرفتن اشیا زیاد در کادر تصاویر دوربین های مداربسته، عمق میدان می بایست بزرگ تر در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر، در صورت کوچک بودن دهانه لنز، عمق دید تصاویر بسیار عمیق و وضوح آن بیشتر می شود.

خرید دوربین های مداربسته و نصب دوربین مدار بسته نیاز به تخصص دارد و در نتیجه پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام به خرید و نصب دوربین های مداربسته با مشاوران شرکت های معتبری مانند هایک ویژن در تماس باشید.

3- معیوب شدن لنز دوربین علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته

از دیگر دلایل و علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته خرابی و معیوب شدن لنز دستگاه می باشد. در شفافیت و وضوح تصاویر، کیفیت عملکرد لنز دوربین تاثیر مطلوب و بسزایی از خود بر جای می گذارد. در صورت آسیب دیدن لنز دستگاه، ضمن کاهش کیفیت و وضوح، تصاویر دریافتی به صورت تیره و تار در معرض نمایش کاربر قرار می گیرند. در صورت اطمینان حاصل کردن از خرابی لنز دوربین، برای رفع این مشکل می بایست به تعمیرکاران کاربلد و مجرب مراجعه نمود. چرا که تشخیص خرابی و تعمیر لنز دوربین، یک فرآیند کاملا تخصص محور و حرفه‌ای می باشد. همچنین، عدم رفع مشکل می تواند احتمال آسیب دیدن لنز دوربین را افزایش دهد.

4- بروز مشکل در منبع تغذیه دوربین

در برخی مواقع تار شدن تصویر دوربین مداربسته ناشی از خراب شدن و بروز مشکل در منبع تغذیه دستگاه ایجاد می گردد. افت ولتاژ ورودی دستگاه علاوه بر ایجاد نویز در تصاویر، به شدت کیفیت و وضوح و شفافیت تصاویر دریافتی را کاهش می دهد. چنانچه ولتاژ ورودی دوربین مدار بسته، از 9 ولت و حد مجاز پایین تر باشد، تصاویر با کیفیت پایین دریافت می شوند. بهترین راهکار در جهت حل این مشکل، تعویض منبع تغذیه دستگاه می‌باشد.

5- نور مادون قرمز علت تار شدن تصویر دوربین مدار بسته

نور مادون قرمز می تواند موجب تار شدن تصاویر دوربین مدار بسته شود. در ساختار بسیاری از دوربین های مداربسته یک فیلتر مخصوص برای حذف نور مادون قرمز در طی روز تعبیه شده است. ساطع شدن بیش از حد نور خورشید به فیلتر دوربین، موجب عدم دریافت نور مناسب به وسیله سنسور تصویربرداری شده که نتیجه آن، تیره و تار شدن تصاویر دریافتی از دستگاه است. به بیان دیگر، شیشه قرار گرفته در جلوی دوربین مداربسته، به ویژه در مواقع روشن بودن مادون قرمز، ضمن بازتاب نور، نور مادون قرمز را به سمت لنز دستگاه هدایت می کند.

برای رفع این مشکل می بایست شیشه تعبیه شده در جلوی دوربین را باز کرده و سپس کیفیت تصاویر دریافتی را بررسی نمود. همچنین، در صورت قرار داشتن سایه بان بر روی دوربین، با برداشتن آن می توان مشکل تار شدن تصاویر را برطرف نمود.

6- کثیفی و آلودگی لنز دوربین

جمع شدن گردوغبار، ایجاد لکه و کثیف شدن لنز می تواند از دیگر دلایل و علت تار شدن تصویر دوربین مدار بسته قلمداد گردد. در طی گذشت زمان و در اثر نوسانات دمایی و جوی، به تدریج لنز دوربین دچار آلودگی و کثیفی می شود. عدم نظافت و تمیز کردن لنز سبب کدر شدن و در نهایت تار شدن تصاویر دوربین های مداربسته می شود. علاوه بر این، کیفیت پایین و غیر استاندارد لنز دوربین نیز در تاری تصاویر تاثیرگذار است. با تمیز کردن و زدودن آلودگی ها می توان نسبت به رفع این مشکل اقدام نمود.

7- کثیفی سنسور تصویر

غالبا دوربین های مداربسته ارزان قیمت به علت عدم مقاومت در برابر گردوغبار و نفوذ آب، دچار کثیفی و آلودگی می شوند. آلوده شدن و کثیفی سنسور تصویر دستگاه، در تاری تصاویر دوربین تاثیر دارد. برای برطرف کردن این مشکل می بایست در ابتدا لنز را از برد دستگاه جدا نموده و سپس با استفاده از یک پارچه تمیز یا گوش پاک کن، آلودگی ها را از سطح سنسور برطرف کرد.

بررسی موارد علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته :

اولین چیزی که در صورت تاری تصویر در روز باید به آن توجه کنید Focus میباشد. اگر لنز دوربین نور را در یک نقطه صحیح از سنسور تصویربرداری متمرکز نکند یک تصویر تار تشکیل میشود.


1 -
هدایت پرتو نور از لنز به سنسور

لنزهای مختلفی برای دوربینهای مداربسته وجود دارند اما قاعده کلی برای همه آنها یکسان میباشد. پرتوهای نور که به لنز میآیند و به سنسور دوربین هدایت میشوند باید در یک نقطه همگرا شوند. در غیر این صورت تصویر تار میشود. تصویر زیر نقطه کانونی (Focus Point) که نور در آنجا متمرکز میشود را نشان میدهد.


2 -
فاصله کانونی و نقطه کانونی
دوربینهای دارای لنز Varifocal

اگر دوربین مداربسته شما دارای لنز varifocal باشد، میتوانید Focus را با چرخاندن پیچ در لنز برای گرفتن تصویر مناسب تنظیم کنید. تصویر زیر لنز varifocal به همراه پیچ برای کنترل Focus را نشان میدهد.


3 -
لنز Verifocal

ازآنجاییکه لنز verifocal امکان بزرگنمایی را میدهد، کنترل Focus به این علت که Zoom in یا out Zoom فاصله کانونی را تغییر میدهد باید وجود داشته باشد.


4 -
تنظیم Focus در لنز Verifocal
دوربین با لنز fixed

در یک دوربین مداربسته با لنز ثابت (fixed) امکان تنظیم Optical zoom وجود ندارد بنابراین نیازی به تنظیمات focus نیست. در این دوربینها فاصله لنز تا سنسور تصویربرداری در کارخانه سازنده در فاصله مناسب تنظیم شده است.


5 -
دوربین با لنز ثابت

اما گاهی اوقات اتفاقات بدی رخ میدهد. اگر لنز از موقعیت اصلیاش خارج شود، لنز و سنسور در فاصله مناسب از هم قرار نمیگیرند و درنتیجه این علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته میشود.


6 -
لنز Fixed

در صورت رخ دادن این مشکل با چرخاندن Fixed lens در جهت عقربههای ساعت میتوانید فاصله سنسور و لنز را تنظیم و به Focus مناسب دست پیدا کنید..

نحوه عملکرد برد مادون قرمز:

برد دید در شب مادون قرمز طوری طراحی شده است که وقتی دوربین‌ها در یک محیط تاریک قرار گیرند، LEDهای مادون قرمز روشن شده و از خود نور مادون قرمز ساطع می­‌کنند. این نور قابل رویت با چشم ما نیست. اما دوربین‌ها کمبود نور محیط را با این نور مادون قرمز جبران می­‌کنند. نور مادون قرمز به اجسام برخورد کرده و بازتابش آن به لنز برخورد کرده و در نتیجه دوربین‌ها، فضا را روشن‌تر خواهند دید. همچنین با قرار گرفتن دوربین‌ها در محیط تاریک، آی آر کات نیز تغییر وضعیت می­‌دهد که نور مادون قرمز را فیلتر نکند.

رابطه نور مادون قرمز با تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب:

در واقع این نور مادون قرمز باعث تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب شده است. اما چگونه؟

اگر نور مادون قرمز ساطع شده از LED، نتواند از شیشه جلوی دوربین عبور کند، این مشکلاتی که در بالا ذکر شد به وجود خواهد آمد. در ادامه به بررسی علل عدم عبور نور از شیشه پرداخته خواهد شد.

نور مادون قرمز

دلایل عدم عبور نور مادون قرمز از شیشه :

اگر در محیط دوده وجود داشته باشد یا اینکه شیشه چرب شده باشد، نور مادون قرمز نمی تواند از شیشه عبور کند. همچنین اگر در ساخت دوربین از شیشه مناسب استفاده نشده باشد یا اینکه جنس شیشه نامرغوب باشد، در این مورد نیز ممکن است نور نتواند از شیشه عبور کند.

زمانی که دوربین‌ها در محیطی استفاده شده باشند که در آن محیط بخار چرب وجود داشته باشد همانند کارخانه‌های صنعتی یا مکانیکی‌­ها. در این موارد بیشتر به مشکل تار شدن تصویر دوربین در شب برخورد خواهید کرد.

راه حل رفع مشکل تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب

حال که علت تارشدن تصویر دوربین مداربسته را فهمیدید، باید بدانید که برای رفع آن باید به چه عواملی دقت کنید و آن را بیشتر مورد توجه قرار دهید تا دیگر با مشکل تار شدن تصویر مواجه نشوید. اگر به دوربین‌ها با دقت نگاه کنید، می‌بینید که یک جسمی دور لنز را پوشانده است. یک جسمی از جنس پلاستیک یا فوم است که به آن فوم دور لنز می­‌گویند.

شیشه دوربین‌ها

شیشه‌های دوربین مداربسته، شیشه‌های معمولی نیستند. اگر دوربینی را باز کنید و به داخل دوربین‌ها توجه کنید، مشاهده می‌کنید که حفره‌ای پلاستیکی از داخل روی شیشه‌های دوربین‌ها تعبیه شده‌اند. این حفره محل قرار گیری لنز را مشخص می‌سازد. این حفره بسیار زیاد عدم بازگشت نور مادون قرمز به داخل لنز کمک می‌کند. پس در نتیجه شیشه خود دوربین یکی از عوامل موثر در عدم بازگشت نور مادون قرمز به داخل لنز می‌باشد.

اما این حفره با توجه به طراحی بدنه دوربین، اندازه‌های متفاوتی دارد. هنگامی که لنز در آن قرار می‌گیرد، فاصله‌ای میان لنز و حفره ایجاد می‌شود که با توجه به طراحی بدنه دوربین، این فاصله کم یا زیاد می‌باشد. عدم استفاده از فوم دور لنز باعث عبور نور مادون قرمز برگشتی به داخل لنز می‌شود. این فوم برای پرکردن این فضا مناسب می‌باشد. عدم استفاده از این فوم باعث می شود که مشکل و علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب بوجود آید. برخی به اشتباه گمان می‌کنند که این فوم جنبه تزئینی دارد و و صرفا جهت زیبایی است. که از حفره دوربین، داخل دوربین دیده نشود.

کاربرد فوم دور لنز:

فوم دور لنز جنبه تزئینی ندارد. بلکه به این خاطر از آن استفاده می‌­شود که بازتابش مادون قرمز به داخل را کاهش دهد. اگر در حین ساخت دوربین‌ها یا در نواسانات حمل و نقل و یا به هر دلیل دیگری، فوم سر جای خود نباشد، بازتابش مادون قرمز به داخل دوربین بیشتر می­‌شود. حتی چند میلی‌متر جابجا شده باشد و پایین تر از سطح لنز باشد، نیز باعث همین اتفاق خواهد بود.

پس کاربرد این فوم تزیینی نیست بلکه محدودکننده بازتابش نور مادون قرمز و عامل جلوگیری از علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب خواهد شد. دلیل نزدیک بودن لنز و فوم به شیشه نیز همین کاهش بازتابش مادون‌قرمز و در نتیجه عدم تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب خواهد بود.

راهکار رفع ایراد:

حال که از این موضوع اطلاع دارید و می‌دانید که عامل و علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته چه چیزی است، می‌توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. چرب بودن شیشه جلوی دروبین باعث بازتابش بیشتر تشعشعات مادون‌قرمز و در نتیجه این مشکل خواهد شد.

اگر شیشه چرب شده باشد با تمیز کردن به این مشکل خاتمه دهید. همانطور که قبلا هم گفته شد علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته به دلیل بازتابش مادون‌قرمز بیشتر در محیط‌هایی اتفاق می­‌افتد. که بخار چرب در آن وجود داشته باشد.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در روز

اولین چیزی که در صورت تاری تصویر در روز باید به آن توجه کنید Focus میباشد. اگر لنز دوربین نور را در یک نقطه صحیح از سنسور تصویربرداری متمرکز نکند یک تصویر تار تشکیل میشود. لنزهای مختلفی برای دوربینهای مداربسته وجود دارند اما قاعده کلی برای همه آنها یکسان میباشد. پرتوهای نور که به لنز میآیند و به سنسور دوربین هدایت میشوند باید در یک نقطه همگرا شوند. در غیر این صورت تصویر تار میشود. تصویر زیر نقطه کانونی (Focus Point) که نور در آنجا متمرکز میشود را نشان میدهد.
دوربینهای دارای لنز Varifocal

اگر دوربین مداربسته شما دارای لنز varifocal باشد، میتوانید Focus را با چرخاندن پیچ در لنز برای گرفتن تصویر مناسب تنظیم کنید. تصویر زیر لنز varifocal به همراه پیچ برای کنترل Focus را نشان میدهد. ازآنجاییکه لنز verifocal امکان بزرگنمایی را میدهد، کنترل Focus به این علت که Zoom in یا out Zoom فاصله کانونی را تغییر میدهد باید وجود داشته باشد.
دوربین با لنز fixed

در یک دوربین مداربسته با لنز ثابت (fixed) امکان تنظیم Optical zoom وجود ندارد بنابراین نیازی به تنظیمات focus نیست. در این دوربینها فاصله لنز تا سنسور تصویربرداری در کارخانه سازنده در فاصله مناسب تنظیم شده است.

تار شدن تصویر دوربین مداربسته یکی از اتفاقات رایجی است که رخ میدهد. سناریوهای مختلفی وجود دارند که موجب بروز این مشکل میشوند. برخی اوقات این مشکل در طول روز اتفاق میافتد و برخی مواقع مشکل تاری تصویر دوربین در شب رخ میدهد. در این مقاله در رابطه با جزئیات علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب و روز و حل آن صحبت میکنیم.

leaves 692010 1920 886x590 1 - علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب و روز


[ بازدید : 141 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
دوربین مداربسته / تجهیزات حفاظت تصویری / صنعت امنیت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دوربین مداربسته / تجهیزات حفاظت تصویری / صنعت امنیت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]